maandag, maart 8th, 2010...04:10

De FHJ maakt je geen goed journalist – en ook geen slechte

Jump to Comments

fontys_logoHeerlijk, wonen in Nezahualcóyotl. Criminaliteit, overstromingen, verkeer, en de alledaagse problemen waar de meerderheid van de Mexicanen mee te maken krijgt. Nu waren het weer stroomstoringen die ons parten speelden, drie grote en talloze kleintjes. Gisteren zaten we vijftien uur zonder stroom. En in dit internettijdperk mis je dan nogal wat. Zo gauw ik weer het web op kon, stond Twitter ineens bol van discussie over mijn oude opleiding, de Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) te Tilburg. Als oud-student heb ik daar ook wel iets over te zeggen. Even geen blog over Mexico dit keer dus, maar over de good ‘ole FHJ.

door Jan-Albert Hootsen

Aanleiding voor het rumoer was een blog van Bert Brussen, waarin hij zich zeer kritisch uitlaat over de kwaliteit van de opleiding. Zijn oordeel is vernietigend: de opleiding is vastgeroest, te links, docenten en studenten vliegen elkaar op sociale netwerken openlijk in de haren en er wordt vrijwel geen aandacht besteed aan nieuwe media. Niet echt een opleiding waar ik zou willen studeren, dus. En toch heb ik dat vier jaar gedaan, met veel plezier en met niet heel veel klachten over de opleiding. Oei, ben ik dan links, niet crossmediaal en hou ik van het blocken van mensen in op Twitter? Nee, nee en nee. Ben ik kritiekloos in mijn benadering van de FHJ? Evenmin. Laten we even naar de discussiepunten kijken.

1. Is de FHJ (te) links? Toen ik er studeerde had ik zeker de indruk in een links bolwerk te zitten. Schaduwverkiezingen leverden standaard goede uitslagen voor linkse partijen op. En de meeste docenten lieten bij tijd en wijlen hun linkse sympathieën zonder meer doorschemeren. Voorbeeld: Tijdens een plenair college van het project ‘Krant’ vroeg een der docenten wie er voor de Europese Grondwet had gestemd. Ik kan me herinneren dat van de pakweg dertig aanwezigen slechts een vriendin van me en ikzelf onze hand opstaken. Er volgde een vijf minuten durende vermaning van de docent over waarom wij dat eigenlijk niet hadden moeten doen, goeddeels gebaseerd op de tegenargumenten van partijen als de SP. Ander voorbeeld: toen ik het tijdens een groepsbijeenkomst eens aandurfde te twijfelen aan de kwaliteiten van Job Cohen als premier (het was 2002) beet een docent me toe: ‘Daar weet jij toch geen flikker vanaf!’

Tegelijkertijd kregen we gastcolleges van journalisten van bladen als HP/De Tijd en Nieuwe Revu, heb ik nooit kritiek gekregen op een niet-linkse invalshoek voor een artikel en werd mijn stageplek bij Elsevier door mijn (links georiënteerde) stagebegeleider juist toegejuicht.

Brussen haalt in zijn blog een column van Bart Hoffman aan, die het volgende schrijft:

De FHJ begint een vastgeroest instituut te worden en iedere student wordt er, voordat zijn carrière goed en wel begonnen is, door beïnvloed. Ik ben het namelijk beu om veelal linkse literatuur voorgeschoteld te krijgen, telkens de desinteresse van bepaalde docenten te negeren en colleges te krijgen over de werking van mosterdgas.

Op die twee laatste opmerkingen kom ik straks terug, nu even over de ‘linkse literatuur’. Ten eerste: toen ik op de FHJ begon was ik links, toen ik er vertrok niet meer. Zo erg ‘beïnvloed’ was ik blijkbaar niet. Ten tweede: sinds wanneer zouden journalisten in de dop alleen maar af moeten gaan op wat docenten ze voorleggen? Is één van de cruciale kenmerken van een journalistieke mentaliteit niet juist dat je kritisch en onafhankelijk denkt, voor ieder geluid een tegengeluid zoekt en niets voor zoete koek aanneemt? Wie door ‘linkse literatuur’ op de FHJ wordt beïnvloed, moet zich afvragen of hij/zij wel geschikt is voor een baan waar onafhankelijk denken en zich baseren op feiten de kern vormt. De denkbeelden van de journalist in de dop zijn de verantwoordelijkheid van die student en niet van de school. Ik heb tientallen linkse, rechtse, liberale, progressieve en conservatieve medestudenten gehad, die allemaal zeer succesvol zijn geworden. Ze werken voor landelijke bladen, kranten, websites en omroepen en delen allemaal één eigenschap: ze denken onafhankelijk en kritisch. Het is helemaal niet relevant hoe links de FHJ is, wel wat je daar als student mee doet.

Oh, en als je het niet eens bent met wat Huub Evers zegt en schrijft… Is hij soms de enige ethicus ter wereld? Je kan als student toch zelf een paar andere boeken of websites opzoeken? Sterker nog, dat mag je ook best doen als je het wél met een docent eens bent. Hoor en wederhoor heet dat geloof ik, in journalistiek-ethische termen.

2. Desinteresse van docenten. Kan ik kort over zijn: heb ik zelf weinig van gemerkt. Misschien heb ik geluk gehad wat betreft mijn docenten, maar ze waren altijd zeer betrokken met waar we mee bezig waren. Met een aantal van hen heb ik ook nog steeds contact.

3. Communicatie en organisatorische problemen Communicatie was inderdaad nooit echt een sterk punt van de FHJ, maar laten we wel even eerlijk zijn: waar in godsnaam wel? Ik heb zelf opleidingen afgemaakt op de FHJ en de Universiteit Utrecht en academische uitwisselingsprogramma’s gevolgd op de Universidad António de Nebrija (Spanje), Universidad de Guadalajara (Mexico), Universidade de Coimbra (Portugal) en de EF Escuela Internacional de Quito (Ecuador) en op al die opleidingen was de communicatie tussen studenten en docenten slecht tot dramatisch slecht. En steeds als ik het met andere studenten over hun opleiding heb (bijvoorbeeld UvA, UvT of EUR), hoor ik hetzelfde verhaal. Alsof communicatie een uniek FHJ-probleem is. Niet dat het op de FHJ goed te praten valt, maar plaats het wel even in een bredere context van de algehele communicatiemalaise op hogescholen of universiteiten overal ter wereld.

Organisatorisch heb ik de FHJ wel altijd als een zorgenkindje ervaren, met dat bizarre Onderwijs Examen Regelement (OER), die constant veranderende berg aan competenties, de vuistdikke readers vol regeltjes… Zonder meer mee eens dat het allemaal een hoop gedoe is, terwijl de student gewoon lekker wil kunnen studeren. Tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel invloed dat heeft op je inhoudelijke ontwikkeling. Bij mijzelf in ieder geval weinig. Ik deed gewoon de toetsen, hield me aan de regels en protesteerde als ik het er niet mee eens was. Altijd met de gedachte in het achterhoofd dat een stel readers en een OER echt niet bepalend waren voor mijn journalistieke carrière.

Dat wil niet zeggen dat je je niet moet laten horen als je je stoort aan de organisatie. Gewoon doen. Maar om de FHJ daarom af te schrijven als opleiding vind ik wat overdreven.

Oh, en wat de directeur doet of zegt of wie hij op Twitter blockt is voor je Bildung echt totaal irrelevant. Hij is niet degene die je leert een goed journalist te worden. Als ik moet kiezen tussen een discussie over een mail van de directeur en een jaargang van de New Yorker, ga ik echt niet mijn tijd verspillen aan een rel die mij als journalist op geen enkele wijze verder helpt.

4. Gebrek aan inhoud, bekrompenheid/provinciale mentaliteit en ons-kent-ons sfeertje Ik moet altijd glimlachen om de klachten over Kennis van de Wereld en het gebrek aan algemene ontwikkeling dat je als student op de FHJ zou opdoen.

Wat betreft KvdW: vind ik ook een wat twijfelachtige toets. Ik heb er zelf weinig van geleerd, zag het nut ervan niet zo goed in. En het is zeker onzin mensen op basis van de KvdW uitslag van de opleiding trappen, want zo’n toets zegt niets over hoe goed je als journalist later wordt. Zeker eens met Brussen (en een veelheid studenten) dus.

En dan dat gebrek aan algemene ontwikkeling. Nou en? Wat let je zelf een boek open te slaan, een krant te lezen of een goede documentaire te bekijken? Een journalist wordt toch geacht zelf in staat te zijn om kennis en informatie op te zoeken? Moet de FHJ studenten dan het handje vast gaan houden en ’s ochtends algemene kennis voor het ontbijt geven? Absoluut niet! Wie op de FHJ gaat studeren wordt geacht zélf kennis te kunnen zoeken, zélf wijzer te kunnen worden en zélf verantwoordelijk te zijn voor de eigen ontwikkeling. De FHJ hoort studenten te leren om te gaan met opgedane kennis, niet die kennis zelf bij te brengen.

Wat betreft die bekrompenheid: ik ken heel weinig medestudenten uit mijn tijd die daar last van hadden. Sommige van de meest ruimdenkende mensen die ik ken heb ik op de FHJ leren kennen. En provinciaal? Het staat je vrij als student verder te kijken dan je neus lang is. Veel van mijn medestudenten zijn in hun eigen provincie of in Brabant gebleven, evengoed zijn er heel veel uit Brabant, Zeeland, Gelderland en Limburg naar de Randstad of zelfs tot over de grens vertrokken. Niet om het een of ander, maar als geboren Zeeuw opgegroeid in Dordrecht ben ik een ‘provinciaal’ die op een ‘provinciale’ opleiding heeft gezeten, maar ik woon en werk nu als correspondent in Mexico. Met een ‘provinciale’ en bekrompen mentaliteit zou ik dat niet kunnen. Als dat ‘provinciale’ en dat bekrompene zo erg is, dan hebben in mijn ervaring weinig studenten er in het vervolg van hun carrière last van gehad.

5. Weinig aandacht aan nieuwe media Dit is het punt waarop ik het zonder meer met Brussen eens ben. Het sloeg nergens op dat wij anno 2006 nog steeds maar één of twee docenten internet hadden en dat Nieuwe Media als vak na mijn afstuderen zelfs helemaal was verdwenen. Wat dat aangaat liep (en loopt) de FHJ gewoon achter. Tegelijkertijd wil ik even aangeven dat ik geen enkele les op het gebied van internet en Nieuwe Media heb gekregen op de FHJ, en met wat zelfscholing een heel eind ben gekomen. En zoek op Twitter en LinkedIn maar eens naar andere studenten van mijn generatie, en je ziet dat ik niet de enige ben die dat gebrek blijkbaar zonder al te veel problemen heeft overleefd. Zelfscholing is namelijk iets dat bij uitstek bij internet past.

Wat mijn grote probleem met deze discussie is (of je het nu wel of niet met Brussen eens bent), is dat de bezwaren tegen de FHJ en de argumenten tegen die bezwaren blijkbaar uitgaan van de idee dat de opleiding in alles volledig verantwoordelijk is voor hoe de student wordt gevormd. Als je geen algemene kennis krijgt voorgeschoteld op de FHJ, blijf je blijkbaar dom. Als er geen docent internet en Nieuwe Media is, ben je blijkbaar een digibeet als je afstudeert. En als er een ons-kent-ons sfeertje ‘in de provincie heerst’, word je blijkbaar een bekrompen provinciaal als je je diploma krijgt. En als de organisatie niet zo goed is en mensen niet direct reageren op een mail, is dat blijkbaar verwoestend voor de rest van je carrière (die nog niet eens begonnen is).

Omgekeerd: sinds wanneer maken colleges ‘algemene kennis’ je een intellectueel, is de aanwezigheid van een docent Nieuwe Media een garantie voor een schitterende carrière als internetjournalist, maakt studeren in een kosmopolitische omgeving je de volgende Fareed Zakaria en is een geoliede organisatie een garantie voor een schitterende loopbaan?

Faciliteiten

De FHJ heeft een aantal zaken die een journalist in de dop juist heel goed verder helpen. De radio- en televisiestudio zijn prachtig en hebben prima technici. En een groot aantal docenten op de FHJ kan je enorm veel vakkennis bijbrengen. Dat zouden voldoende handvatten moeten zijn om zelf aan de gang te gaan, de rest is allemaal bijzaak. Heb je het gevoel te weinig algemene kennis op te doen? Een goed journalist gaat zélf op zoek. Vind je het allemaal te links? Dan zoek je buiten de FHJ een rechtser geluid op. Vind je het bekrompen? Dan zoek je op je stage en na je opleiding toch een omgeving op die dat niet is? Ik heb zelf op de FHJ juist geleerd dat je zelfredzaam en onafhankelijk moet zijn, dat je nooit klaar bent met het leren van je vak en dat het voor een journalist helemaal niet uit hoort te maken waar je studeert.

Je bent zélf verantwoordelijk voor je vorming. De FHJ biedt je daarbij hoogstens een aantal technisch goede faciliteiten en een duwtje in de juiste richting. Net als de opleidingen in Utrecht, Ede en Zwolle trouwens. Wat je ermee doet, moet je zelf weten. En als een beetje ‘provincialiteit’, een paar linkse docenten, een relletje hier en daar en een KvdW-toets je het gevoel geven dat je geen goed journalist kan worden, dan moet je je afvragen of je überhaupt wel onafhankelijk en zelfredzaam genoeg bent voor het vak.

Studeren op de FHJ? Doe maar wel. Of niet. Kan het mij eigenlijk schelen. Zolang je zelf maar de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling neemt.

37 Comments

  • Goed stuk. En kan me er grotendeels in vinden.

    Overigens zijn er inmiddels wel docenten internet/nieuwe media. Alle derdejaarsstudenten hebben verplicht een (klein) internetblok (gegeven door Tricia Bots, Michel Simons en Jeroen v.d. Nieuwenhof, waarbij ik denk dat die laatste van ‘na jouw tijd’ is).

    Als ik even mag miere(n)neuken was een meerderheid van ‘links’ (PvdA en GroenLinks) overigens vóór de Europese Grondwet. Ben overigens wel benieuwd welke docent dat was, maar kan me voorstellen dat je dat niet open en bloot op je weblog neerzet.

    Groeten van een provinciale FHJ’er die momenteel in Zuid-Afrika zit.

  • Hoi Twan,

    Mierenneuken mag uiteraard, graag zelfs! Ik doelde natuurlijk met ‘linkse’ argumenten tegen de grondwet vooral op de SP, maar zoals ik het me herinner was een meerderheid van de linkse kiezer ook tegen. Ik heb wel begrepen dat er nu weer meer wordt gedaan op het gebied van Nieuwe Media. Dat doet me deugd, want de docenten die het als specialisme hebben weten waar ze het over hebben (al ken ik inderdaad Jeroen v/d Nieuwenhof niet). Namen ga ik inderdaad niet op mijn weblog zetten, het gaat me hier niet om mensen door het slijk te halen :-)

    Groet van een provinciaal in Mexico ;-) Succes in Zuid-Afrika!

  • christinA eijkhout
    maart 8th, 2010 at 17:34

    “Studeren op de FHJ? Doe maar wel. Of niet. Kan het mij eigenlijk schelen. Zolang je zelf maar de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling neemt.”

    De belangrijkste zinnen van het uitstekend geschreven stuk.
    Zoals ik gisteren al zei: There is no spoon.

  • Klasse Jay!

  • Jij noemt precies de punten die voor mij ook belangrijk zijn en waar ik scherpe kritiek op heb. De communicatie o.a. Ik weet dat die op veel andere scholen ook niet perfect is. Maar dat neemt niet weg dat we er iets aan kunnen doen. We kunnen het op z’n minst aankaarten. Dat is beter dan blijven zeggen: “Ja, maar daar is het toch ook slecht”.
    Dan de omgang met Nieuwe Media. Die is inderdaad om te huilen. Als ik van studenten moet horen dat ze zelf gastcolleges geven, omdat de docenten geen know how hebben, vind ik dat stuitend.
    Het linkse geluid. Dat merk ik ook wel. Niet extreem, maar het is er wel. Het lijkt mij niet goed als de Telegraaf keer op keer maar neer wordt gezet als ‘de rechtse krant’ en dus het ’slechte voorbeeld’. Want ja, dat wordt die krant (in vooral het eerste jaar). Die krant wordt op de FHJ weggelachen.
    Het provinciale sfeertje. Ach, herken ik me niet zo in. Al is het wel zo dat de FHJ niet echt wil inzien dat Hilversum en Amsterdam gewoon de epicentra (is dat een woord?) van de media in Nederland zijn. Hilversum wordt ook een beetje weggewuifd. Het aanbod is daar gewoon veel professioneler en breder en ik heb het idee dat ze dat niet graag onder ogen zien op de FHJ.
    Verder is er met de apparatuur en de sfeer op school prima. En de feesten zijn ook wel leuk. (thanks nog RAAK, voor de gratis cocktail).

    Dat was mijn nuance.

  • Ha die Jay,

    topstuk! Ik heb wel commentaar op je reactie op Twan. Je schrijft: ‘Dat doet me deugd, want de docenten die het als specialisme hebben weten waar ze het over hebben (al ken ik inderdaad Jeroen v/d Nieuwenhof niet).’

    Als je dan wijst op de docenten die in onze studietijd Nieuwe Media onderwezen, dan kan ik je garanderen: die wisten totaal niet waar ze het over hadden!

    Op de site van Bert Brussen schreef ik al dat een versoepeling van het ontslagrecht de opleiding goed zou doen, want het waren toen allemaal docenten die waren omgeschoold tot nieuwe media-docent. En omgeschoold is dan echt een heel royale omschrijving :)

    Overigens, de FHJ kan wel echt een stevige professionalisering gebruiken. Achteraf gezien mis ik een heleboel elementen die juist goed zouden helpen tijdens het uitoefenen van het vak. Corporate Communicatie bijvoorbeeld. De gevoeligheden die daarbij komen kijken zijn je totaal onbekend als je van de FHJ komt. Of beeldselectie. Dat moet je tegenwoordig als redacteur vaak ook zelf doen (zeker op internet). En wat te denken van aandacht voor het freelancersbestaan? We hebben er wel gastcolleges over gehad, maar hoe dat allemaal écht werkt, dat leerde ik pas later.

    Net als een heleboel ‘tricks of the trade’. Uiteindelijk kom je er allemaal zelf wel achter, maar het maakt je eerste werkzame jaren toch wel een stuk efficienter, relaxter en productiever als je met de juiste kennis op zak van je opleiding afkomt.

    Kortom, er is een hoop ruimte voor verbetering op de FHJ. Maar zoals jij in je artikel aangeeft: dat is op iedere opleiding zo. Neemt niet weg dat ons gezellige schooltje nog een lange weg te gaan heeft.

    Groeten van een provinciaal die niet verder kwam dan Utrecht.

  • De spijker op z’n kop, Jan-Albert;)

  • Hey Arie,

    Versoepeling ontslagrecht?? Jij enge rechtse rakker ;-)

    Ik heb natuurlijk geen Nieuwe Media gevolgd, dus over de inhoud daarvan weet jij meer dan ik. Meer aandacht aan het vak in dit tijdperk is sowieso altijd goed.

    Wat betreft dat freelancersbestaan: Hille van der Kaa gaf afgelopen jaar echt een topcursus voor alumni over freelancen. Die heeft mij ervan overtuigd freelancer te worden. Als diezelfde lessen nog steeds niet in het standaard curriculum worden gegeven, dan zeg ik: nu doen!!

  • Ah ja, die gratis cursus voor alumni. Die is voor mij dus niet gratis omdat ik drie maanden eerder dan jij ben afgestudeerd :(
    Afijn, inmiddels begin ik het toch wel door te krijgen maar inderdaad: voeg zo’n cursus toe aan het vaste curiculum!

  • Wat?? Waar slaat dat op?? Je bent toch alumnus net als iedereen? *zucht*

    Misschien moet je Hille maar eens mailen. En haar blog volgen is sowieso een aanrader.

    (Da’s dan 5,00 euro reclame, graag binnen twee weken overmaken)

  • Mooi stuk Jay, had niet anders van je verwacht. Aan de ene kant snap ik de kritiek op de FHJ wel. Echter, tijdens mijn studietijd (en de jouwe) had ik ook sterk het gevoel dat sommige mensen veel meer uit hun opleiding wisten te halen omdat ze verder keken dan de allernoodzakelijkste interviewtjes en toetsjes.

    Zelf veel lezen, daadwerkelijk mensen interviewen óók als je er geen punt voor krijgt (in plaats te verzinnen, zoals vaak gebeurde) en interesse tonen in andere studenten en de wereld om je heen.

    Maar toch… dat ‘linkse’ geluid valt zeker niet te ontkennen. Hoe je daarop reageert is een andere zaak.

  • Jopie van Drongelen
    maart 8th, 2010 at 19:54

    Laat ik dan nu even het slechte voorbeeld geven door de kritiekloze journalist te spelen: dit is een enorm goed stuk.

  • @Martijn

    Dat ‘verzinnen’… Mijn haren gaan er nog steeds van overeind staan. Hoe haal je het in godsnaam in je hoofd? En er waren heel veel studenten die dat deden, bijna net zoveel als er tijdens mijn tijd op de Universiteit Utrecht (en jij kan daar waarschijnlijk over meepraten) papers vervalsten en bronnen verzonnen.

    Och, zoals mijnen goeden grootvaeder ooit tegen me zei: ‘Jongen, die mensen komen zichzelf ooit nog eens tegen.’

  • Dit leest toch heerlijk, mensen. Nuance is het toverwoord tot goede, inhoudelijke blogs/artikelen. Jammer dat de schreeuwlelijken soms de aandacht opeisen.
    Dit is de opleiding zoals ik die herken en ik onderschrijf veel van de kritiekpunten. De grootste talenten ontwikkelen zich buiten school. Goed dat er studenten en oud-studenten zijn die zich om het beeld van de FHJ bekommeren. Want beeldvorming die niet rechtdoet aan de werkelijkheid; dat moet toch geen enkele journalist willen.

  • hey Jay,

    Een goed stuk die volgens mij precies verwoord wat de standpunten van de meeste (ex) fhj-ers als standpunt hebben. Ondanks dat ook ik helaas ben gestopt met de opleiding, heb ik enkel het probleem van onvoldoende interne communicatie binnen de fhj erkent (toevallig is communicatie de opleiding die ik nu volg!). En sinds ik ben vertrokken hoor ik geluiden dat de problemen die ik ben tegengekomen, binnenkort worden opgelost. Nee, ondanks dat ik ook af en toe flink de pee erin had is de lawine van negativiteit jegens de fhj niet terrecht!

    Gelukkig lezen nog genoeg fhj-ers jouw motiverende woorden!

    P.s. ik schrijf dit met m’n telefoon,eventuele fouten zijn direct de verantwoordelijkheid van de nokia e71 ontwikkelaars.

    Groetjes ;)

  • Nils van Arnhem
    maart 8th, 2010 at 21:15

    KvdW inderdaad goede opmerking. Volgens mij stampt de meerderheid gewoon de ja-’stellingen’ ipv zich te verdiepen in Europese politiek en wat ze dan ook vragen aldaar. Ik ook trouwens.

    Voor de rest goed stuk. Je moet er ZELF ook voor gaan, het komt je niet aanwaaien. En dat is vaak een grote overstap voor mensen die van de HAVO of het VWO komen.

    Een grote MAARRR:

    “De FHJ biedt je daarbij hoogstens een aantal technisch goede faciliteiten.”

    Sorry, maar nee. Onderwijs, leraren en sfeer op de FHJ volledig hier buiten, facilitair gezien is het een vies oud verrot gebouw met verrotte spullen. Daar kan ik helaas geen nuance op toe passen. Zeker als even bij de SvJ in Utrecht rondgelopen hebt, en kijkt wat een goudmijn aan apparatuur daar staat.

  • Nils van Arnhem
    maart 8th, 2010 at 21:18

    Ik moet mezelf even corrigeren: dat ‘vieze oude verrotte’ is natuurlijk zwaar overdreven. Ik liet me even gaan. Maar de vergelijking met Utrecht blijft wel staan. Dat is qua apparatuur en voorzieningen zo’n wereld van verschil, niet normaal.

  • @Nils

    En nu ben ik steeds meer benieuwd naar hoe het er in Utrecht allemaal uitziet. Ik reed er dagelijks langs toen ik na journalistiek in Utrecht verder ben gegaan.

    Je mag overigens op mijn blog best vies, oud en verrot zeggen. Ik heb de faciliteiten in Tilburg nooit als zodanig ervaren. Maar dan moet je eens een kijkje nemen in de ’studio’s’ van de Universidad de Guadalajara. Blijkbaar worden nieuwsprogramma’s daar opgenomen met mobiele telefoons in een toilet dat al vijf jaar niet meer is schoongemaakt.

  • @Nils Trouwens, je bent de gelukkige gever van het 100e en 101e commentaar op mijn blog. Gratis taco, af te halen in Nezahualcóyotl!

  • Nils van Arnhem
    maart 8th, 2010 at 21:33

    Jummie, taco!

    Mexico is natuurlijk wel een ander verhaal dan een van de rijkste landen ter wereld, want dat is ons kikkerlandje gewoon ;)

    Maar serieus, ik bedoel het niet als afzeik grap en dat ‘verrotte oude’ gaat misschien ook wel wat te ver.

    Dan nog, op Bert Brussen’s site zei ik het al reeds, als je het gebouw en de spullen van Utrecht met Tilburg vergelijkt, is Tilburg een Derde Wereld-land en Utrecht een soort Japan.

  • @Stefan

    Even ter verdediging van ’schreeuwerds’ ;-) Ik heb me in het geheel niet gestoord aan de toon van Brussen’s blog, zoals ik dat eigenlijk nooit doe. De man heeft een bepaalde stijl die niet iedereen bevalt, maar als je goed leest, is het zelden onterecht wat hij zegt. Daar zit de kracht van ’shockbloggers’ in: je houdt misschien niet van hun toon, maar ze weten wel altijd de vinger op de zere plek te leggen.

    Brussen probeert discussie uit te lokken en doet, niet omdat hij zo graag mensen op de kast jaagt, maar omdat hij zaken constateert en daar aandacht voor wil. Die heeft hij gekregen, de discussie leidt nu zichzelf. Goed gedaan dus.

    Maar misschien is het ook makkelijk praten vanuit Mexico. Laatst werd een bloggend parlementslid geroyeerd door zijn partij, omdat hij over de hulp aan Haïti zei dat de Mexicanen ‘eerst de negertjes maar eens goed moesten wassen, want ze zien er allemaal zó zwart uit dat ik echt geen verschil meer zie.’ Een andere blogger schreef over een veroordeelde seriemoordenaar die homo’s aanviel: ‘Ze zouden die man een lintje en een staatssalaris moeten geven, hij doet uitstekend werk in het belang van het Mexicaanse volk.’

    Welaan, zeg ik u!

  • Die cursus freelancen van Hille is inmidddels een keuzemogelijkheid in het vierde jaar. Aanrader!
    (En verder ben ik het erg met je eens, Jan-Albert)

  • @Nils

    Waar je hier versteld van zou staan, is het verschil tussen publieke en private universiteiten.

    Ik was donderdag op de ITAM, één van de beste universiteiten van het land. Godallemachtig! Marmeren zalen, ebbenhouten boekenkasten glimmend van de was, Vlaamse (!) tapijten aan de muur, de nieuwste Mac’s in de studieruimtes en Belgisch bier (in Mexico!) in de kantine. Daar kan geen enkelen uni in Nederland aan tippen. Maar daar betaal je dan ook geen 15.000 euro per semester aan collegegeld ;-)

  • Nils van Arnhem
    maart 8th, 2010 at 21:49

    Utrecht en Tilburg kosten evenveel. My point still stands :P

  • @Karlijn

    Kijk, dáár zien we dus al vooruitgang. Die cursus kan ik iedereen van harte aanraden.

  • Ik kan me goed vinden in dit verhaal.
    Daarbij vind ik dat de faciliteiten van de FHJ nog best redelijk zijn. Moest laatst een week naar Brussel voor de kwestie Europa en ben achteraf, hoewel ik dat altijd al wel was, best blij dat ik in Tilburg studeer. Om een voorbeeld te geven: de studenten filmen daar met een handycam (zelfs voor afstudeerprojecten) en moeten het doen met 7 montagecellen. Dan ben ik toch erg tevreden met de panasonics en de 11 avidpc’s die wij mogen gebruiken!

    En inderdaad, die kvdw-toetsen zijn niet optimaal maar ik mag toch hopen dat een journalist in spe ook zelf algemene kennis kan vergaren.

  • Nils van Arnhem
    maart 8th, 2010 at 23:06

    Wij moeten ook filmen met handycam’s, of heb ik nu iets gemist?

  • @Nils Op GeR en wanneer je voor tv kiest niet meer. Nooit ouderejaars zien sjouwen met volle tassen?

  • De cursus van Hille start volgende week dinsdagavond. Misschien is er nog een plekje vrij.

    @Jay Goed stuk! Al vind ik wel dat het kennisniveau van sommige docenten flink wat omhoog gestuwd mag worden.

    En wat betreft de interne communicatie: er is in mijn geval behoorlijk wat mis gegaan. Ze waren een afstudeerrichting vergeten en dat heeft voor veel vertraging heeft gezorgd.

  • @Jay Goed stuk! Dit sluit in tegenstelling tot het stuk van Brussen precies aan bij mijn (Student FHJ) belevingswereld.

    Er valt zoveel te verbeteren op de FHJ, maar dat maakt het nog geen slechte opleiding. In tegenstelling.

    Brussen geeft in zijn stuk ook aan dat studenten niet betrokken zijn bij de opleiding. Waarom? Omdat er pas sinds dit schooljaar een studievereniging is. In het prille begin heb ik me ook met de oprichting van deze club bemoeid. Er was een groep betrokken docenten en studenten die vonden dat er iets moest gebeuren op de opleiding. Uiteindelijk is hier RAAK! uit voortgevloeid.

    Vraag me af waar mensen zoals Mark Hulstein en Nils van Arnhem toen waren?
    Had je er toen mee bemoeid of in ieder geval via de normale weg je klachten laten merken. (Overigens klachten die allang bekend zijn)
    Ben zelf veel betrokken geweest in discussies en bijeenkomsten om dingen te verbeteren maar heb Mark of Nils daar nog nooit gezien.

    Op deze manier voel ik me zwaar in diskrediet gebracht. De opleiding waar ik straks een diploma van heb, staat weer in een verkeerd daglicht. En waarom? Omdat een paar schreeuwlelijken het nodig vinden om een discussie via Twitter te voeren. Op de FHJ zijn er genoeg manieren om problemen aan te kaarten. Op deze manier levert het weinig op… ofja wat meer volgers op Twitter waarschijnlijk.

  • p.s. @markhulstein Zelf stage gelopen bij Sp!ts (broertje van die rechtse Telegraaf) alleen maar positieve reacties gehad van al die linkse docenten.

  • Clement Tonnaer
    maart 10th, 2010 at 13:58

    Hey Jay,
    Waar heb je dat toch allemaal geleerd jongen? Zo’n strak verhaal schrijven is een kunst. Ik dacht na 8 jaar politicologie studeren dat ik nog he-le-maal niks wist. Wat een opleiding…ik zal de schaamdelen even met rust laten. Professoren lazen uren voor van hun stencils. Het heeft even geduurd, ik had enige afstand nodig, om te ontdekken wat ik daar allemaal had opgestoken. Veel van mijn analytisch vermogen is in die proeftuin ontstaan. Ik heb er leren lezen, nadenken, discussieren, drinken, (neuken kon ik al), en vooral heb ik genoten van de onrust als er weer eens een instituut werd bezet omdat er zo beroerd werd lesgegeven. Want kommunikaasie, tja, daar waren ze daar toen ook niet zo goed in.
    Noem mij een ideale opleiding. Ede is heel kleinschalig en gelijkgestemd en daar zijn de studenten het meest tevreden. Lijkt mij niet prettig. Ik hou wel van wat leven in de brouwerij. Dank voor je bijdrage daaraan!

  • @Clement

    Wat jij zegt over de ‘intellectuele proeftuin’ op de universiteit heb ik zelf meegemaakt op de Universiteit Utrecht, maar óók op de FHJ heb ik daar het nodige over geleerd. Als jonge student hebben je standpunten de neiging om nogal eens alle kanten op te vliegen. Universitaire vakken die veel met papers en essays werken leren je gedachten op een rijtje te zetten en logisch redeneren. Evengoed heb ik van een aantal zeer talentvolle studenten op de FHJ daar ook zeker veel van geleerd, alsmede docenten met veel ervaring in het vak. Tussen al het gebier door merk je dat nog niet zozeer als je op de opleiding zit, maar daarna zeker wel!

  • Hee Jay,

    Goed stuk en ook ik ben het er helemaal mee eens! Fijn om weer eens een eerlijk stuk over de opleiding te lezen, van iemand die er daadwerkelijk heeft gezeten.

    En wat een gezelligheid aan reacties trouwens. Lijkt wel een reünie ;)

    Groetjes,

    Steffy

  • @ Clement

    Met alle respect hoor Clement, maar ik merk nog altijd vooral iets van wat ik níet heb geleerd van mijn tijd op de FHJ. Vooral op Nieuwe Media gebied moet er echt een inhaalslag worden gemaakt. Althans, van wat ik van studenten hoor loopt men op dat terrein nog steeds achter de feiten aan.
    Ik ben benieuwd hoe de opleiding zijn inhaalslag gaat maken de komende tijd.

    Succes!

  • Goed stuk, je vertelt precies alles wat ik ook vind. Ik heb expres nergens een mening achtergelaten of een stuk geschreven, want het touw ligt toch uiteindelijk in eigen handen.

    Groeten van een provinciaal die ook internationaal wil gaan werken…

  • Hola,

    Wat een openhartig stuk en goed geschreven ook! Maakt veel reacties los. Op de FHJ liep ik toch wel vaak tegen die bekrompenheid aan, met name als het ging om buitenlandjournalistiek. Met veel moeite het laatste studiejaar in Zuid-Afrika kunnen spenderen, maar dat ging niet zeker van harte.. Anyway we hebben ons er goed doorheen geslagen. De opleiding biedt handige tools en jij bepaalt uiteindelijk hoe je deze inzet!

    Groetjes vanuit Haïti!!

    PS: wanneer kom ik nu eens op je blog te staan als medeblogger/correspondent?

Leave a Reply